You are currently viewing אלעד לאור עונה: מי יותר בטוח – פייזר או מודרנה?

אלעד לאור עונה: מי יותר בטוח – פייזר או מודרנה?

בימים אלה החלו להתחסן אנשים בכל רחבי העולם בחיסון נגד הקורונה. שני החיסונים שאושרו ראשונים הם החיסונים של החברות פייזר ומודרנה. 

החיסונים עובדים על טכנולוגיה חדשה יחסית, אך היא דומה בשני החיסונים. החיסונים מכילים מקטע גנטי קצר שנקרא mRNA, אשר יוצר במעבדה באופן מלאכותי. המקטע הגנטי מעודד את התאים בגוף לייצר חלבונים שונים שנמצאים על פני הווירוס עצמו. זאת אומרת שלאחר מתן החיסון, הגוף שלנו מייצר חלבונים שונים הנמצאים על המעטפת של הווירוס. לאחר מכן הגוף מזהה את החלבונים האלה כחלבונים זרים והוא מתחיל לייצר תגובה חיסונית כנגד חלבונים אלה ובעצם כנגד הווירוס. כך הגוף כבר מוכן מבחינה חיסונית עוד לפני שהווירוס האמיתי נכנס לגוף.

האם יש הבדלים בין החיסונים השונים מבחינת פרופיל הבטיחות?

ד”ר אלעד לאור עונה: “שני החיסונים דומים יחסית מבחינת פרופיל הבטיחות, אך יש ביניהם הבדלים מסוימים. לאחר מתן הזריקה, שני החיסונים גרמו לתופעות לוואי חולפות. תופעות הלוואי כללו כאבי ראש, חולשה, כאבי שרירים וחום – תופעות מוכרות של פעילות מערכת החיסון. בחלק מהמקרים היה גם חום – אך הוא חלף לאחר יום או יומיים”.

“בנוסף, בשני החיסונים היו יותר תופעות לוואי לאחר מתן המנה השנייה של החיסון – תופעה שאנחנו יכולים לצפות בעקבות הפעלת מערכת החיסון. תופעות הלוואי היו נפוצות יותר במחוסנים הצעירים בשני המקרים”.

למי מתאים החיסון?

“שני החיסונים לא נבדקו בילדים, אך החיסון של פייזר נבדק באוכלוסיה מעל גיל 16. החיסון של מודרנה, לעומת זאת, נבדק רק באוכלוסיה מגיל 18. עם זאת, יש לציין שחברת מודרנה כרגע מבצעת ניסוי גם בילדים בגילאי 12-17” אומר אלעד לאור.

האם החיסונים יעילים באותה מידה?

“הרושם הוא ששני החיסונים יעילים באותה מידה. החיסון של פייזר יעיל ב95% במניעה של הדבקה בקורונה, לעומת החיסון של מודרנה שיעיל בשיעור דומה של 94.1%. יש לציין כי החיסון של מודרנה פחות יעיל באוכלוסייה המבוגרת לעומת החיסון של פייזר, שכן החיסון של מודרנה במבוגרים בני 65 ומעלה היה יעיל ב-86%”. 

כיצד מקבלים את החיסון?

ד”ר אלעד לאור עונה: “בשני המקרים יש לתת 2 מנות של חיסון. החיסון של פייזר ניתן בהפרש של 21 יום, ואילו החיסון של מודרנה ניתן בהפרש של 28 יום. המסקנה הסופית היא שנראה כי אין הבדלים דרמטיים בין החיסונים השונים מבחינת פרופיל הבטיחות, והוא די דומה לפרופיל הבטיחות שאנו מכירים מחיסונים אחרים”.  

Rate this post

כתיבת תגובה