You are currently viewing מהם התסמינים והגורמים השכיחים של דליריום?

מהם התסמינים והגורמים השכיחים של דליריום?

מהם התסמינים השכיחים של דליריום?

לפי ד”ר אלעד לאור, “לדליריום מספר מאפיינים שכיחים. התסמין הבולט ביותר הוא ירידה ברמת הקשב. דבר זה גורם לקושי בשיחה והסחת דעת. בנוסף יש ירידה בצלילות הדעת,  חשיבתו אינה מאורגנת (קו המחשבה אינו רציף וקופץ מעניין לעניין)  ולעיתים דיבורו אינו קוהרנטי (“מדבר לא לעניין”) ונשמע מבולבל”. עם זאת, ייתכנו רגעים של צלילות הדעת. ישנם קשישים שאצלם הדליריום מתאפיין בעוררות יתר והיפראקטיביות – הזיות, אי שקט ולעיתים נטייה לאלימות.

אלעד לאור“דוגמא נפוצה היא קשיש אשר גר בבית אבות ומנסה לקפוץ מהמיטה באמצע הלילה כדי ללכת הביתה”, מציג אלעד לאור. “לעומת זאת יש קשישים שאצלם הדליריום מתאפיין בישנוניות יתר והיפואקטיביות. המטופל מכונס בעצמו ושקט, ניכרת אפתיה וההתנהגות איטית (לעיתים ניתן להתבלבל בין מצב זה לבין דיכאון). בניגוד לדמנציה ואלצהיימר הדליריום מתפתח על פני שעות עד ימים ונמשך לפרק זמן קצר של ימים עד שבועות. מדובר במהלך תנודתי לאורך היממה, עם נטייה להופעת הבלבול בלילה ובשעות הבוקר המוקדמות, תופעה הנקראת sundowning”.

ממה נגרם הדליריום?

כמעט כל מצב רפואי, הרעלה או תרופה יכולה לגרם לדליריום.

אלו הסיבות הנפוצות אשר יכולות לגרום לדליריום:

  1. שינוי תרופתי- בד”כ מדובר בתרופה חדשה שהקשיש החל לקחת או תרופה ישנה שהקשיש הפסיק לקחת. נפוצות במיוחד הן תרופות פסיכיאטריות, תרופות נגד פרקינסון או תרופות נגד כאבים. 
  2. מחלה זיהומית חריפה – בד”כ מדובר בדלקת ריאות או זיהום בדרכי השתן.
  3. הפרעה מטאבולית – התייבשות, ירידה ברמת הסוכר בדם, ירידה ברמת הנתרן (היפונתרמיה), עליה ברמת הסידן, פעילות יתר של בלוטת התריס, הפרעות שונות בכבד או בכליות.
  4. אירוע מוחי, חבלת ראש.
  5. הרעלות או סמים שונים.
Rate this post

כתיבת תגובה