You are currently viewing “אחד מגורמי התחלואה והתמותה הנפוצים ביותר בגילאים מבוגרים הוא אירוע מוחי” – ד”ר אלעד לאור

“אחד מגורמי התחלואה והתמותה הנפוצים ביותר בגילאים מבוגרים הוא אירוע מוחי” – ד”ר אלעד לאור

אחד מגורמי התחלואה והתמותה הנפוצים ביותר בגיל המבוגר הוא אירוע מוחי (“שבץ מוחי”). ד”ר אלעד לאור, מסביר כי כל כמה דקות בעולם נפטר אדם משבץ מוחי.

מדובר בגורם העיקרי לנכות אצל מבוגרים בעולם המערבי והסיבה השנייה למוות ברחבי העולם. זהו ‘אירוע חירום רפואי’ אשר יכול לגרום לפגיעה נוירולוגית קבועה ואף למוות, ולכן חשוב להכיר את התסמינים השכיחים כדי למנוע ככל האפשר נזק קבוע.

המאפיינים השכיחים ביותר שמתלווים לאירוע מוחי הם הפרעות בדיבור או חולשה ושיתוק. מדובר במצב שלעיתים ניתן למנוע אותו ולכן חשוב מאוד להכיר אותו. בשבץ מוחי כל דקה היא חשובה בהצלת רקמת המוח ולכן אם נגיע מהר מספיק לבית החולים נוכל להציל את האדם. 

דוקטור אלעד לאור: מהו אירוע מוחי או שבץ מוחי?

אירוע מוחי הוא מצב בו יש הפרעה באספקת הדם לרקמת המוח. ישנם שני סוגי אפשריים של שבץ מוחי:

שבץ איסכמי – הגורם העיקרי לשבץ מוחי (יותר משני שליש מהמקרים). מצב זה נגרם בגלל חסימה של כלי דם וכתוצאה מכך חסימה באספקת הדם לאזור מסוים במוח. החסימה נוצרת בגלל קריש דם שנוצר בתוך כלי הדם או בגלל קריש דם שהגיע ממקום אחר בגוף וגורם לחסימה בכלי הדם במוח. 

במהלך חיינו נוצרים משקעים של כולסטרול בכלי דם במקומות שונים בגוף . מדובר בתהליך ארוך שנוצר לאורך שנים רבות ותלוי בגורמים שונים כמו גנטיקה, תזונה ופעילות גופנית. אצל חלק מהאנשים משקע זה גורם בסופו של דבר ליצירה של קריש דם ולחסימה של כלי הדם. אם החסימה נוצרת בכלי דם של המוח אז  אספקת הדם לאותו אזור נעצרת, ובמידה והחסימה לא תפתח יגרם נזק בלתי הפיך לרקמת המוח. 

שבץ תסחיפי נגרם כתוצאה מחסימת כלי דם במוח  על ידי קריש אשר הגיע ממקום אחר בגוף. לרוב תסחיף יהיה קריש דם שנוצר במקום אחר ונסחף למוח, אולם התסחיף יכול להיות גם תסחיף שומני, תסחיף אוויר, תסחיף חיידקי  או תסחיף של תאים סרטניים. 

שבץ דימומי – מצב זה נדיר יותר משבץ מוחי איסכמי. אירוע זה נותר בגלל דליפה של דם מכלי דם במוח. דבר זה נגרם בד”כ בגלל לחץ דם גבוה או פגיעה בכלי הדם במוח. 

לשבץ מספר גורמי סיכון: פרפור עליות, מסתמים מלאכותיים, יל”ד, סכרת, השמנה, אלכוהול ועישון. 

שבץ מוחי - ד"ר אלעד לאור

מהם התסמינים של אירוע מוחי? 

התסמינים של אירוע מוחי תלויים באזור במוח שנפגע ולכן לכל שבץ יש תסמינים שונים. יש חשיבות מכרעת בהכרת הסימנים, מכיוון שכל איחור בטיפול יגרור נזק בלתי הפיך לרקמת המוח.  התסמינים השכיחים הם – פגיעה בדיבור, חולשת פלג גוף אחד (שיתוק בגפיים), שיתוק בפנים והפרעה בשדות הראייה. יש חשיבות לאבחן את התסמינים על מנת שיהיה אפשר להפנות את המטופל לבית החולים ולהציע לו טיפול בהקדם האפשרי. 

דוקטור אלעד לאר: התסמינים הקלאסיים של שבץ מוחי

  • 1. הפרעות בדיבור ושפה (אפאזיה או דיסארתריה) –    אמירת משפטים חסרי הגיון, בעיות בהגייה או שיבוש של מילים. לפעמים מופיעות גם הפרעות בבליעה. 
  • 2. עיוות במראה הפנים – בד”כ מדובר על צניחה בצד אחד של הפנים  שמקורם בצניחה של העפעף וחולשה של שרירי הפנים. רואים שהחיוך והגבות אינם סימטריים. 
  • 3. חולשה/שיתוק בחצי הגוף – חולשה או שיתוק של הרגליים או הידיים. בחלק מהמקרים המטופל לא מסוגל להרים את אחד הידיים או הרגליים.
  •  

כמה זמן נמשך אירוע מוחי?

ניתן לחלק את האירועים המוחיים ל-2 סוגים: זמניים שנמשכים עד 24 שעות וקבועים הנמשכים מעבר ל-24 שעות. 

ברוב האירועים המוחיים  הקבועים התסמינים בד”כ מופיעים בצורה פתאומית ומחמירים בשעות לאחר מכן. הנזק שנגרם באירוע המוחי משתנה מאדם לאדם, ולעיתים גם לאחר טיפול מתאים נשאר נזק נוירולוגי קבוע. באירוע מוחי זמני הנקרא TIA ( Transient Ischemic Attack התסמינים חולפים לאחר 24 שעות ולא משאירים נזק נוירולוגי קבוע (בד”כ אירועים אלה נמשכים בין דקות בודדות עד לשעה).  במקרים אלה מדובר בחסימה זמנית של הדם לרקמת המוח ולכן יש שיפור מהיר של התסמינים. 

כיצד מאבחנים אירוע מוחי?

כאשר עולה חשד לאירוע מוחי, מדובר באירוע חירום רפואי ויש לפנות במהירות לבית חולים. האבחון הוא משולב: בדיקת הדמייה של המוח (בד”כ CT) וכן בדיקה קלינית על ידי נוירולוג. מטרת בדיקת ההדמייה היא להבדיל בין שבץ איסכמי לבין שבץ דימומי.

מהו הטיפול באירוע מוחי?

הטיפול תלוי בסיבה לשבץ המוחי.

הטיפול בשבץ מוחי איסכמי נועדה להמיס את קריש הדם ולהחזיר את אספקת הדם למוח במהירות האפשרית:

  1. מתן תרופה דרך הוריד הממיסה קרישי דם (את הטיפול הזה יש לתת בתוך 4 שעות וחצי מרגע תחילת האירוע). לתרופה  הניתנת בוריד קוראים TPA. 
  2. צנתור לפתיחת כלי הדם החסום (במקרים מסוימים ניתן לתת את הטיפול גם לאחר 12 שעות מהופעת התסמינים ולעיתים אף מאוחר יותר).

לאחר הטיפולים הדחופים האלה, שניתנים במקרים של אירוע מוח איסכמי, יש לתת טיפול מניעתי בתרופות לדילול הדם כמו אספירין. הטיפול באספירין נועד למנוע את השבץ הבא ויש לשלבו עם הורדת גורמי סיכון כמו יתר לחץ דם או עישון. 

הטיפול בשבץ מוחי דימומי נועד להפחית את הנזק שנגרם כתוצאה מהדימום:

חולים אלה זקוקים לטיפול תומך תוך הקפדה על לחץ דם, רמות סוכר ורמות חימצון הדם. יש להפסיק תרופות לדילול הדם שעלולות להחמיר את השבץ.  אצל חלק קטן מהחולים יש אפשרות לביצוע של ניתוח נוירוכירורגי  או צינתור אשר יכולים לטפל בבעיה שגרמה לדימום ולהקטינו. המטרה המרכזית במקרים אלה היא להקטין את הנזק כתוצאה מהדימום. 

שבץ מוחי - ד"ר אלעד לאור

האם ניתן להחלים משבץ מוחי?

הנזק לרקמת המוח תלויה בגודל האיזור שנפגע, מיקומו וכן במהירות הטיפול. ברוב המקרים אין החלמה מלאה ונשארת מגבלה או נכות. יש לציין שבחלק מהמקרים התסמינים משתפרים עם הזמן וניתן לחזור לתפקוד כמעט מלא באמצעים שונים כמו פיזיותרפיה או שימוש בהליכון. 

Rate this post

כתיבת תגובה