You are currently viewing ד”ר אלעד לאור: התרופה המהפכנית לקורונה של חברת ‘מרק’

ד”ר אלעד לאור: התרופה המהפכנית לקורונה של חברת ‘מרק’

לאחר שפותחו מספר חיסונים בהצלחה, חברות תרופות רבות בעולם מנסות לפתח תרופות שנועדו לטפל בחולי הקורונה. מדובר בתרופות שלא נועדו רק לטפל בחולים הקשים, אלא גם למנוע ההדרדרות של החולים הקלים והבינוניים ובכך לקצר זמני אישפוז, להוריד עומס מהמערכת ולמנוע סיבוכים ארוכי טווח ותמותה מקורונה. עד כה פותחו מספר תרופות לקורונה אך הן היו תרופות שניתנו דרך הווריד, דבר שהגביל בצורה משמעותית את היכולת לתת את הטיפול בקהילה. אך כעת ייתכן כי המצב הזה השתנה. 

חברת התרופות מרק (Merck) הודיעה כי תרופה שפיתחה לקורונה יעילה במניעת תחלואה קשה ותמותה. החברה הגרמנית פיתחה את התרופה בשיתוף חברה אמריקאית הפועלת במיאמי, רידג’בק ביותרפיוטיקס. החברה הודיעה כי בכוונתה לפנות למנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לקבלת אישור לתרופה. שמה של התרופות הוא מולנופיראביר ובניגוד לתרופות הקודמות – היא ניתנת בכדורים ולא דרך הווריד. מדובר בתרופה אנטי – וויראלית שפותחה במקור כנגד שפעת אך היא נמצאה יעילה גם כנגד וירוסים אחרים.

בהודעת החברה נמסר כי ניסוי קליני שערכה הראה כי היא מפחיתה ב-50% את שיעור האשפוזים והתמותה בקרב מטופלים. הניסוי כלל 775 מתנדבים בארה”ב ובמדינות נוספות, שנחלקו לקבוצת ניסוי וקבוצת ביקורת שחבריה קיבלו פלצבו. בקבוצה הראשונה עמד שיעור האשפוז של המשתתפים על שבעה אחוזים, ולא נרשמו מקרי מוות בכלל. בקבוצת הביקורת שיעור האשפוז היה 14%, ושמונה מהחולים מתו.

ד"ר אלעד לאור

הניסוי כלל חולים בסיכון גבוה שקיבלו את הטיפול בשלב מוקדם יחסית במחלתם ומנע את הדרדרות המחלה. בשל שיעור היעילות הגבוה, ועדת מומחים בלתי תלויה המייעצת לה המליצה להפסיק את הניסוי בטרם הושלם והם פנו לFDA.

ד”ר אלעד לאור, מספר כי לא נצפו תופעות לוואי חמורות בקרב מי שקיבלו את התרופה לפי הפרסומים. הממשל הפדרלי בארה”ב הזמין מראש 1.7 מיליון מנות של התרופה של מרק, בעלות של כ-700 דולר למטופל. תרופה זו נחשבת יחסית לזולה והיא כשליש מהעלות של טיפולים אחרים שניתנים דרך הווריד.  במידה ואכן התרופה הזו תהיה יעילה במניעת הדרדרות של חולי קורנה קלים-בינוניים מדובר בתרופה שיכולה להקטין במידה משמעותית את התמותה והתחלואה מקורונה. 

Rate this post

כתיבת תגובה