You are currently viewing מחקר חדש מגלה: ייתכן והחיסון של פייזר יעיל למשך שנים

מחקר חדש מגלה: ייתכן והחיסון של פייזר יעיל למשך שנים

דוקטור אלעד לאור
דוקטור אלעד לאור

ככל שחולף הזמן, מצטבר עוד ועוד מידע לגבי החיסון לקורונה של חברת פייזר. בעבר חשבו כי החיסון יהיה יעיל רק לזמן קצר ונצטרך להתחסן מחדש כל שנה, אך לאחרונה פורסם בכתב העת המדעי הנחשב Nature ראיות חדשות המעידות כי ייתכן והחיסון של פייזר הוא יעיל למשך שנים. זה כמובן כשיוצאים מתוך נקודת הנחה, שנגיף הקורונה לא יעבור מוטציה, שתגרום לחיסון להיות לא יעיל.

מדובר במחקר קטן שכלל 41 בני אדם שחלקם קיבלו את החיסון וחלקם נדבקו בקורונה. הצוות החוקר בדק את קשרי הלימפה של חלק מהנבדקים. בקשרי הלימפה של בני האדם מתרחשת התגובה החיסונית ושם נוצרים תאים אשר תפקידם להילחם כנגד הוירוס. במחקר מצאו כי 14 שבועות לאחר מתן מנת החיסון הראשונה מספר תאי הזיכרון של מערכת החיסון שזיהו את הוירוס עדיין לא ירדו. לרוב אחרי 4-6 שבועות התגובה החיסונית בבלוטות הלימפה דועכת אך במחקר התגלה כי בלוטות הלימפה של אנשים שקיבלו את החיסון עדיין ייצרו תגובה חיסונית. דבר זה יכול להעיד כי התגובה החיסונית אצל אנשים שקיבלו את החיסון יכולה להחזיק מעמד הרבה זמן.

מירב המידע שידוע למדענים על המשך הפעילות של בלוטות הלימפה, מבוסס על מחקרים בבעלי חיים. המחקר החדש הוא הראשון שמראה מה קורה לבני אדם אחרי קבלת חיסון. התוצאות מצביעות על כך שהרוב הגדול של המחוסנים יהיה מוגן לטווח הארוך — לפחות נגד הווריאנטים הקיימים של נגיף הקורונה. אבל קשישים, אנשים שמערכת החיסון שלהם חלשה ומי שנוטלים תרופות שמדכאות את המערכת החיסונית אולי יזדקקו לזריקות דחף. ייתכן כי מי שהחלימו ממחלת הקורונה וקיבלו חיסון לאחר מכן, לא יזדקקו להן בכלל.

5/5 - (1 vote)

כתיבת תגובה