You are currently viewing אלעד לאור עונה: מה גורם לשיתוק בפנים, והאם הוא מסוכן?

אלעד לאור עונה: מה גורם לשיתוק בפנים, והאם הוא מסוכן?

לאחרונה הנושא של שיתוק בפנים עלה לכותרות בנסיבות שונות. מפורסמות שונות שלקו בתופעה גרמו לה לצוף אל פני השטח, אך לא רק. הנושא עלה לכותרות גם בעקבות מספר אנשים שקיבלו את החיסון לקורונה וחלו בשיתוק בפנים. 

במה מדובר?

אלעד לאור עונה: “לתופעה הזו קוראים “שיתוק על שם בל” (BELL’S PALSY). ומדובר בשיתוק של עצב הפנים שמופיע בצורה פתאומית. השיתוק מופיע בדרך כלל בצד אחד של הפנים, אך לעתים נדירות יכול להופיע בשני הצדדים. אנשים רבים מדווחים כי הלכו לישון בלילה ללא כל תסמינים, ולפתע גילו בבוקר שהם משותקים בחצי פנים. אין גורמי סיכון ידועים למצב זה, פרט לנשים בהריון בעיקר בטרימסטר האחרון או בשבוע לאחר הלידה”. 

למה התופעה מתרחשת?

“התופעה הזו מופיעה בדרך כלל בגלל דלקת שנגרמת לעצב הפנים”, מסביר ד”ר אלעד לאור. “מכיוון שהעצב הזה עובר דרך אזור צר בגולגולת, כאשר דלקת גורמת לו להתנפח הוא נלחץ על גבי הגולגולת, מה שפוגע בפעילותו וגורם לשיתוק. כנראה הגורם למצב זה הוא זיהום ויראלי. לא ניתן לדעת בוודאות אך ככל הנראה הוירוס השכיח ביותר שגורם למצב זה הוא וירוס ההרפס סימלפקס (אותו וירוס שיכול לגרום לנגעים בשפה). וירוס נוסף שאחראי לכך הוא אותו וירוס שגורם למחלת אבעבועות רוח או לשלבקת חוגרת (הרפס זוסטר)”. 

 מהם התסמינים האפשריים?

“מלבד חולשה בשרירים בחצי פנים, לעתים ישנו קושי לעצום את העפעף או למצמץ, ירידת דמעות, וייתכן קושי בלעיסה ושתיית נוזלים. לעתים התופעה מלווה גם בירידה בתחושת הטעם או הפרעות שונות בשמיעה”.

האם יש טיפול?

“מכיון שמדובר בתהליך דלקתי הטיפול המומלץ הוא תרופות נוגדות דלקת ממשפחת הסטרואידים”, אלעד לאור עונה. “במקרים מאוד קשים ניתן לתת טיפול אנטי-ויראלי. כאשר קיים קושי לעצום את העין בצד הפגוע, מוסיפים גם תרופות להרטבת העין על מנת למנוע פגיעה בעין. בנוסף, יש לסגור את העין בלילה באמצעות גזה לחה ופלסטר, להשתמש בדמעות מלאכותיות לאורך היום ובמשחת עיניים בלילה כדי להגן על הקרנית מפני יובש. ביציאה מהבית מומלץ להשתמש במשקפי שמש”.

האם השיתוק עובר?

“למזלנו מדובר במחלה שרוב הפעמים חולפת מבלי להשאיר נזק. בין 80-85% מהאנשים יבריאו לגמרי בתקופה של חצי שנה ברוב המקרים. בשאר המקרים נשאר נזק נויורלוגי לפנים, ואז ייתכן ונדרש טיפול ניתוחי. חשוב לזכור שלמרות שהסימנים עוברים ברוב המקרים, עם הופעת תסמינים של שיתוק בפנים חשוב מאוד לפנות במהירות למיון, כדי לשלול אפשרות של שיתוק מרכזי, אשר עלול להעיד על שבץ”.

Rate this post

כתיבת תגובה