You are currently viewing דוקטור אלעד לאור – איך עובדת הבדיקה המהירה לקורונה?

דוקטור אלעד לאור – איך עובדת הבדיקה המהירה לקורונה?

לאחרונה החל משרד הבריאות בחלוקה של בדיקות קורונה מהירות לקופות חולים שונות, בתי אבות ובתי חולים. הבדיקה ייחודית בכך שיכולה לאבחן קורונה תוך כרבע שעה בלבד!

איך עובדת בדיקת הקורונה הרגילה?

דוקטור אלעד לאור מסביר: “הבדיקה הרגילה של הקורונה מתבצעת באמצעות מטוש שנכנס למכשיר הנקרא PCR. במכשיר יש אנזים מיוחד שיודע לשכפל רק קוד גנטי ספציפי – את הקוד הגנטי של הווירוס. אם החומר משתכפל, אנו למדים שהוא קיים בהפרשות הנבדק. אם החומר הגנטי של הווירוס לא קיים בהפרשות, אז המכונה לא תשכפל שום דבר והבדיקה תצא שלילית. מכיוון שלוקח זמן רב לשכפל את החומר הגנטי בתוך הדגימה, תוצאות הבדיקה מתקבלות רק לאחר מספר שעות”.

מה עושה הבדיקה המהירה?

ד”ר לאור עונה: “המכשיר החדש של משרד הבריאות עובד בצורה שונה. מדובר במכשיר של חברת קווידל הנקרא “סופיה”. המכשיר החדש לא מתבסס על שכפול של החומר הגנטי, אלא על זיהוי של אחד החלבונים הנמצאים על הווירוס (בדיקת אנטיגן). בחודשים האחרונים נערך פיילוט על ידי המעבדה המרכזית לנגיפים, בשיתוף עם מד”א. לאחר הצלחת הפיילוט, החלו להכניס את המכשיר לשימוש. המכשיר פועל כך: אוספים דגימה מהמטופל באמצעות מטוש, והבדיקה מזהה חלקים מהחלבונים שנמצאים בתוך או על גבי הווירוס”. 

מה היתרונות של כל אחת מהבדיקות?

“היתרון העיקרי של הבדיקה הרגילה הוא הוא אחוז הדיוק הגבוה, במידה והדגימה באמצעות המטוש נלקחה כראוי”, מסביר אלעד לאור. “היתרון המרכזי של הבדיקה החדשה הוא המהירות: ניתן לקבל תוצאות בתוך דקות ספורות. ישנו גם חיסרון לבדיקה החדשה, שהוא הסיבה שלא עוברים אליה באופן אקסקלוסיבי. תוצאה חיובית של הבדיקה החדשה היא כמעט ודאית – במיוחד בקרב נבדקים בעלי תסמינים. לעומת זאת, אם התוצאה שלילית, לא ניתן לדעת בוודאות שהאדם אינו חולה. לכן במידה ומישהו יוצא שלילי, אך יש לו תסמינים, אנחנו צריכים לבצע בדיקת PCR רגילה. על כן, יש להשתמש בבדיקה זו רק לאנשים עם תסמינים ולא לאנשים חסרי תסמינים”. 

Rate this post

כתיבת תגובה