You are currently viewing אלעד לאור: מחקר ישראלי מראה כי החיסון השלישי משפר את ההגנה מקורונה פי 10
ד"ר אלעד לאור

אלעד לאור: מחקר ישראלי מראה כי החיסון השלישי משפר את ההגנה מקורונה פי 10

השבוע פורסם מחקר חדש שנעשה בישראל בכתב העת המדעי הנחשב “New England Journal of Medicine”.המחקר כלל חוקרים ממכון ויצמן למדע, משרד הבריאות, הטכניון, האוניברסיטה העברית, מכון גרטנר במרכז הרפואי שיבא ומכון KI. המחקר אישר שמנת החיסון השלישית (מנת הדחף או הבוסטר) מונעת גם הדבקה וגם מחלה קשה.

ישראל הייתה אחת המדינות הראשונות בעולם שחוסנו. שץי מנות החיסון הראושנות העניקו הגנה טובה בפני הדבקה ובפני מחלה קשה. החיסון החזיק מעמיד במשך חודשים ארוכים עד שהגיע וריאנט הדלתא ואז התמודדה מדינת ישראל עם גל תחלואה נוסף. חלקו נגרם כתוצאה מוריאנט הדלתא שהוא זן של קורונה שמדביק יותר במחלה וגם כנראה ירידה ביעילות של החיסונים לאחר מספר חודשים. 

משרד הבריאות ב-30 ביולי 2021 על מבצע חיסוני דחף לקבוצת הסיכון – מחוסנים בני 60 ומעלה שחלפו יותר מחמישה חודשים מאז שחוסנו; בהמשך, ולאור המגמה שהסתמנה, התרחב המבצע לכלל קבוצות הגיל המחוסנות. בשבועות שחלפו מאז תחילת המבצע התייצבו כמעט 3 מיליון ישראלים לקבלת מנת דחף ונראה כי גל התחלואה הגדול נבלם.

ד"ר אלעד לאור

לאחר אישור מתן החיסון השלישי החוקרים השוו שתי קבוצות של אנשים, כאלה שהתחסנו וכאלה שהיו זכאים להתחסן אך לא התחסנו. החוקרים הראו כי 12 יום לאחר קבלת מנת החיסון השלישית הן שיעור המאומתים והן שיעור החולים במצב קשה היה קטן פי 10 ויותר בקבוצת החיסון השלישי בהשוואה לקבוצת הזכאים לחסון השלישי.  כמובן שקיימת ההשערה שאנשים שמתחסנים מתנהגים אחרת ונזהרים יותר להידבק מאשר אנשים שלא התחסנו. גם לפי ניתוח שמרני יותר שניסה לנטרל הבדלים התנהגותיים אפשריים בין שתי הקבוצות, שיעור המאומתים היה קטן לפחות פי 5 בקבוצת החיסון השלישי. המחקר מצא כי מנת הדחף מורידה את הסיכוי לחלות בזן הדלתא של הנגיף ל-5%. משמעות הנתון היא כי מנת חיסון השלישית מתוצרת “פייזר” מחזירה את ההגנה החיסונית לרמה של כ-95% – בדומה להגנה המקורית שהעניקו שתי מנות החיסון הראשונות מול זן האלפא. 

לא מדובר כמובן בניסוי בתנאי מעבדה ולכן אנשים עברו מקבוצת הלא מחוסנים למחוסנים. 

בסך הכל בקבוצה שלא קיבלה בוסטר נרשמו 4,439 מאומתים ו-294 חולים קשים, לעומת 934 מאומתים ו-29 חולים קשים בקבוצת הבוסטר. לא מדובר בניסוי מושלם אך הוא יכול להראות לנו שאכן החיסון השלישי מעלה את יעילות שתי מנות החיסון ומעניק הגנה טובה יותר בפני וריאנט הדלתא. 

5/5 - (1 vote)

כתיבת תגובה