You are currently viewing ד”ר אלעד לאור – מה מיוחד בחיסון של אסטרה-זניקה?

ד”ר אלעד לאור – מה מיוחד בחיסון של אסטרה-זניקה?

לאחר הודעות החברות פייזר, מודרנה ואסטרה-זניקה על מציאת חיסון יעיל לקורונה, משרד הבריאות הודיע כי הגיע להבנות עם חברת התרופות הבריטית אסטרה-זניקה, לקראת חתימה על הסכם לרכישת מיליוני חיסונים שפיתחו החברה ואוניברסיטת אוקספורד.

מתי יהיה חיסון בארץ?

אלעד לאור עונה: “אסטרה-זניקה תספק לישראל כ-10 מיליון מנות חיסון נגד נגיף קורונה, שמיועדות לכ-5 מיליון אזרחים. ההסכם כולל אספקה של כמות החיסונים הגדולה ביותר שתגיע לישראל. האספקה הראשונית צפויה להגיע לישראל במחצית הראשונה של 2021, בהתאם לאישורי רשויות רגולטוריות באירופה, ארה”ב וישראל”.

התוצאות של השלב ה3 בניסוי של חברת אסטרה-זניקה, בשיתוף האוניברסיטה האנגלית אוקספורד יפורסמו בקרוב. תוצאות שלב 2 הראו כי החיסון מתקבל היטב על ידי מבוגרים, ויוצר תגובה חיסונית דומה במבוגרים וצעירים. הניסוי הראה כי החיסון עובד בשתי דרכים שונות: הוא מעודד ייצור של נוגדנים, אותם חלקיקים היכולים להילחם כנגד הנגיף. כמות הנוגדנים בדם דומה לכמות הנוגדנים שיש לאנשים שחלו במחלה. בנוסף לכך, הוא מעורר סוג אחר של תאים, הנקראים תאי T. תאים אלו יכולים להוות הגנה נוספת כנגד הווירוס, משום שהם תוקפים תאים שנדבקו בווירוס ומשמידים אותם”.

“מה זה אומר?” שואל ועונה אלעד לאור, “ייתכן כי ממצא זה מעיד על כך שהחיסון יעיל ומעורר תגובה חיסונית כפולה בגוף האדם”.

מה מיוחד בחיסון של חברת אסטרה-זניקה?

לאחר שאדם נדבק בווירוס ברוב המקרים זה מעורר אצל הגוף “זיכרון חיסוני” ובפעם הבאה שאותו וירוס מנסה לחדור לגוף, הוא מייצר נוגדנים שמשמידים את הווירוס עוד לפני שהוא מספיק לעורר מחלה בגוף. הנוגדנים הם חלקיקים של מערכת החיסון אשר נקשרים לווירוס ועוזרים לגוף להשמיד אותו. החיסונים עובדים על עיקרון דומה, אך הם מדלגים על שלב המחלה”, אומר דוקטור אלעד לאור.

“בחיסונים הרגילים יש וירוס מומת, חלקי וירוס או  או וירוס מוחלש. החיסון שפותח על ידי אוקספורד שונה מהחיסונים הרגילים שאנו מכירים, והוא לא מכיל את וירוס הקורונה מוחלש או מומת. החיסון שפותח באוקספורד מבוסס על וירוס מהונדס. החיסון נושא מרכיבים של וירוס הקורונה האנושי, והם אלו שגורמים לתגובה החיסונית בגוף. הווירוס המהונדס הוא וירוס ממשפחת האדנו-וירוס והוא גורם לצינון בשימפנזות. על הווירוס הזה “הלבישו” חלבונים שקיימים בווירוס הקורונה. כך כאשר אנו נקבל את החיסון, הגוף שלנו ייצר תגובה חיסונית כנגד החלבונים של וירוס הקורונה מבלי הסיכון לחלות במחלת COVID-19. יש לציין כי גם החיסון הרוסי משתמש בטכנולוגיה דומה לזו. בכל זאת, צריך לזכור שעד שאין לנו תוצאות רשמיות של השלב ה-3 לא ניתן לדעת האם אכן החיסון יעיל ולכן עלינו להתאזר בסבלנות עד לתוצאות הסופיות”. 

Rate this post

כתיבת תגובה