You are currently viewing סוכרת – המגפה של המאה ה-21 | אלעד לאור

סוכרת – המגפה של המאה ה-21 | אלעד לאור

ככל שהאוכלוסייה מתבגרת ומזדקנת, אנו רואים עלייה בשכיחות מחלת הסוכרת. מדובר במחלה כרונית עם סיבוכים רבים והשפעה ניכרת על איכות החיים עם עלייה בתחלואה ותמותה. 

מדוע מחלת הסוכרת נפוצה יותר?

“המאה ה-21 מתאפיינת בשפע וקידמה טכנולוגית. מגוון המוצרים הרחב, חדשנות בפיתוח מוצרים מתועשים, עלייה בתוחלת החיים וגידול האוכלוסייה הובילו להשמנה ולעלייה בתחלואה הנלוות לה. עקב כך מחלת הסוכרת נמצאת במגמת עלייה בארץ ובעולם, וממדיה הובילו כבר בשנת 2006 להכרזתה ע”י האו”ם כמגיפה כלל עולמית. בישראל כחצי מיליון איש חולים בסוכרת וכחצי מליון נוספים נמצאים במצב של סוכרת סמויה. בכל שנה מתגלים בישראל כ-30 אלף חולי סכרת חדשים וכ-2,500 איש מתים מן המחלה”, מסביר ד”ר אלעד לאור.

מהי מחלת הסוכרת?

“מחלת הסוכרת היא מחלה בה יש הפרעה ביכולת הניצול של הסוכר (גלוקוז) על ידי הגוף. כל התאים בגופנו זקוקים לאנרגיה על מנת להתקיים ולפעול בצורה תקינה. הסוכר, או הגלוקוז, הוא אחד החומרים הראשיים בגופנו שמספקים אנרגיה לתאים. אך התאים לא יכולים לקלוט גלוקוז באופן חופשי. בגופנו קיים הורמון הנקרא אינסולין והוא זה שאחראי להכנסת הסוכר מהדם לתאי הגוף. קיימים 2 סוגים של מחלת הסוכרת:

  1. סוכרת סוג 1 – יותר נפוצה בצעירים. מדובר על מחלה שבה תאי הגוף תוקפים את הלבלב, אשר אחראי להפרשת האינסולין (מחלה אוטואימונית). כך בעצם נוצר מצב של חוסר באינסולין והגוף לא יכול להכניס את הגלוקוז לתאים. מדובר במיעוט המקרים מכלל החולים בסוכרת. 
  2. סוכרת סוג 2 – נפוצה יותר בגיל המבוגר ושכיחותה עולה ככל שעולה הגיל. מדובר בלמעלה מ-90% ממקרי הסוכרת. המחלה קשורה בעיקר בהשמנה. תאי הגוף מפתחים עמידות לאינסולין ורמת הסוכר נשארת גבוהה בדם. כפיצוי, הלבלב מנסה להפריש יותר אינסולין, עד למצב שהוא לא מסוגל לעמוד בעומס ויש צורך בנטילת אינסולין”.

מהם גורמי הסיכון לסוכרת?

“סוכרת מסוג 2 קשורה בעיקר להשמנה ולנטייה גנטית. גורמים נוספים המהווים סיכון: שחלות פוליציסטיות, גיל (מעל גיל 65 קרוב ל-20% מהאוכלוסייה), עלייה במשקל, כבד שומני, חוסר פעילות גופנית, סיפור משפחתי של סוכרת ועישון”, מציין ד”ר אלעד לאור.

Rate this post

כתיבת תגובה